close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כל הסיבות לריב עם השותף לעסק - מדריך

מערכת שורשו אדר א, תשעו15/02/2016

על סכסוכים קשים הפורצים בין שותפים, ותוצאותיהם המרות – בכתבה הבאה

תגיות:
כמחצית מהעסקים הנקלעים למאבק בין שותפים או בין בעלי מניות, היו יכולים למנוע זאת ולחסוך משאבים כלכליים ונפשיים רבים, אילו חתמו קודם לכן על הסכם בעלי מניות או הסכם שותפות המסדיר את מערכת היחסים ביניהם, כך מעריכים עורכי הדין אורית טובים ואבי מורה.

לדבריהם הסיבות לפרוץ הסכסוכים מגוונות: למשל, חלוקת עבודה לא שוויונית בין השותפים, מטרות עסקיות ואישיות נוגדות, בעיות מימון, מתיחויות סביב תחרות, עושק המיעוט ועוד.

לעתים קרובות יחסי החברות בין הצדדים מונעים מהם להתייחס ברצינות להסכם שיעסוק בהתמודדות מול מחלוקות וחילוקי דעות, וזאת בדומה להסכמי ממון בין בני זוג אשר אינם מעוניינים לחשוב על סכסוכים ופרידה.

לדבריהם של עוה"ד מורה וטובים, מי שמעז לדבר על חוזה אולי פוגע ברומנטיקה – אבל עשוי להציל את עצמו ואת שותפיו מקריסת העסק בו השקיעו את מיטב כספם ושנותיהם.

בשנות עבודתם בתחום, התמודדו עוה"ד מורה וטובים עם מקרים רבים בהם קרע ביחסי השותפות בין צדדים למיזם גרם לקריסת המיזם, על אף הפוטנציאל הרב שהיה טמון בו.

מיזם הייטק חדשני, שמביני עניין ניבאו לו עתיד מבטיח, קרס, לאחר ששני היזמים סירבו להמשיך ולממן את שכר עבודתו של השותף השלישי – המתכנת, אשר לא רק שלא השקיע כספים במיזם, אלא הקפיד למשוך משכורת עבור עבודתו.

המתכנת סירב לעבוד ללא שכר, וסירב להעביר לשותפים את הקוד אשר פיתח.  השלושה שקעו לסכסוך מר, וכתוצאה ממנו נסגר העסק. לדברי עוה"ד מורה וטובים, לו היו מסדירים את יחסי השותפות ביניהם מראש, יכלו אותם שותפים להימנע, או לפחות לצמצם את היקף הסכסוך ולהימנע מסגירת שערי המיזם בו השקיעו.

בפרשיה אחרת, צעיר בשנות העשרים לחייו החליט לחבור לגוף עסקי גדול וידוע במשק במטרה להקים יחד מיזם לקייטנות אותו הגה. לאחר שהצדדים נכנסו לשותפות, החלה החברה להדיר את רגליו של הצעיר מגישה אל כספי השותפותולמנוע ממנו לנהל את העסק.

משקצה נפשו בסכסוכים היומיומיים, החליט הצעיר לפרק את השותפות ולפתוח במקביל פעילות עסקית דומה - תחת שם עסק שונה. בתגובה, פנתה החברה לביהמ"ש בבקשה לאסור על הצעיר להמשיך בפעילות בלעדיה. במקרה זה, לאחר דיונים משפטיים, בקשת החברה נדחתה.,אך חתימה על הסכם מראש הייתה חוסכת ליזם הצעיר את ההשלכות הסכסוך המשפטי, והוצאות כספיות נוספות להן גרם הסכסוך.

לדברי עורכי הדין מורה וטובים, הסיבות הנפוצות לסכסוכים בין שותפים כמעט תמיד חוזרות על עצמן:
מריבה סביב השקעות– כאשר אחד השותפים בחברה מעוניין למשוך כספים שהצטברו בקופתה, בעוד ששותפיו מעוניינים להשאיר חלק מהכספים לצורך פיתוח עתידי. הפתרון: מדיניות השקעות מוסכמת במסגרת חוזה שותפים.  

חלוקת עבודה לא שווה- כאשר מתברר כי תפקיד אחד השותפים דורש עבודה רבה לאין ערוך לעומת עבודת שותפיו הפתרון: קביעת מנגנון מוסכם לתגמול בגין עבודה בפועל, ככל שניתן.

מחלוקת על כיוונים עתידיים לעסק- כל פיתוח עסקי מצריך השקעה כספית. פעמים רבות לא כל השותפים רואים עין בעין את עתיד החברה, ונרתעים מלהשקיע.הפתרון: הסדרת דרך קבלת החלטות מוסכמת.

עושק המיעוט- כאשר בעל הרוב במניות החברה מנסה לבצע פעולות המהוות עושק של בעלי מניות המיעוט, כמו למדר את המיעוט מהנתונים הכספיים והעסקיים, או לקבל החלטות על דעת עצמו. הפתרון: קביעת מנגנונים המגנים על המיעוט באמצעות החלטות מיוחדות או הענקת זכות וטו במקרים מסוימים.

בעיות מימון– כאשר יש צורך במימון נוסף לעסק, אך חלק מהשותפים לא מעוניינים להשקיע, הפתרון: קביעת מנגנונים לגבי אופן המימוןוכן הסדרת המקרים בהם נדרשת השקעה של השותפים והכללים שיופעלו במקרה של שותף שבוחר שלא להשקיע.

אי-תחרות- במקרה בו אחד השותפים עוזב את העסק, פותח עסק מתחרה או מועסק בעסק דומה. הפתרון: חתימה על הסכם אי-תחרות הוגן וחוקי המחייב את כלל השותפים.

פרידה בין שותפים– פרידה לא חייבת לנבוע מסכסוך, אלא גם מנסיבות אישיות. הדבר עלול לגרום לסכסוכים רבים. הפתרון: הסדרת דרכי פרידה מוסכמות.

"אין ספק כי שותפות עסקית היא שותפות מורכבת ומאתגרת, וקל ליפול בה לסכסוכי שותפים עקב החלטות פיננסיות משמעותיות", אומרים עוה"ד מורה וטובים.
לדבריהם, על מנת להימנע ככל הניתן מסכסוכים המזיקים לעסק ואף מאיימים על קיומו, מומלץ לערוך הסכם שותפים מפורט ככל הניתן, המתאים לצורכי הצדדים וצופה פני העתיד.

"חשוב שההסכם ייתן מענה גם לשאלות עתידיות שעלולות לצוץ, ויקבע מה יעשה במקרים אלו, גם אם בעת חתימת ההסכם הם נראים היפותטיים לגמרי". הסכם מפורט שכזה, יכול לא רק לחסוך עוגמת נפש, אלא גם זמן וכסף רב" מסכמים עורכי הדין מורה וטובים.

עו"ד אבי מורה ועו"ד אורית טובים – משפט וליטיגציה מסחרית www.mtlawyers.co.il
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה